Geplaatst op
Een schadeauto is voor velen een startpunt voor hobbyisten die graag auto’s opknappen. Ze kopen goedkoop een auto met schade in om deze vervolgens met losse onderdelen te restaureren. Als hobbyist dien je met een aantal zaken rekening te houden, om er zeker van te zijn dat jouw droomproject een succes wordt.
Hoe werkt de aankoop van een schadeauto?
Een schadeauto mag zonder reparaties niet zomaar de weg op. Er wordt na een aanrijding namelijk altijd een melding in het RDW-kentekenregister gezet, waardoor de auto niet meer de weg op mag. Op de dag dat u een schadeauto aankoopt, dan mag je echter wel naar de garage of je woning rijden. Nadat de nodige reparaties zijn uitgevoerd, moet de auto op een RDW-keuringsstation worden herkeurd. Op de dag van keuring mag je vervolgens ook legaal naar het dichtstbijzijnde keuringsstation rijden. Je moet wel aan kunnen tonen dat je een keuringsafspraak hebt. Een schadekeuring voor auto’s tot 3.500 kilo mag bij ieder RDW-station worden gedaan. Zwaardere voertuigen moet je laten keuren in een van de volgende plaatsen:
- Amsterdam
- Arnhem
- Den Bosch
- Elsloo
- Veldhoven
- Zwijndrecht
- Zwolle
Houd rekening met onbruikbare onderdelen
Schadeauto’s hebben altijd mankementen die hersteld moeten worden voor de herkeuring. Houd er dus rekening mee dat de benodigde onderdelen beschikbaar zijn om de auto te restaureren. Op deze manier kun je ook berekenen in hoeverre je voordeel haalt uit het restaureren van een auto in plaatsen het kopen van een reguliere tweedehandsauto.
Let op de keurmerken
Controleer altijd of jouw dealer over keurmerken en lidmaatschappen van brancheorganisaties beschikt. De bekendste keurmerken voor autosloperijen zijn ARN en KZD. Het ARN zet zich in voor volledige autorecycling op een duurzame manier. Check ook altijd of jouw schadehandelaar aangesloten is bij de VSV (Vereniging SchadeVoertuighandel).
KwaliteitsZorg Demontage
KZD staat voor KwaliteitsZorg Demontage en is daarom vooral belangrijk voor gebruikte auto onderdelen. Het werkt als kwaliteitssysteem dat normen bevat voor demontage, arbowetgeving, materiaalrecycling en kwaliteit. De kwaliteitsnorm wordt onderverdeeld in 3 niveau’s: KZD*, KZD** en KZD***. De laatstgenoemde is het meest vergevorderd. Hiermee ben je verzekerd dat jouw autosloperij aan alle gestelde veiligheids- en kwaliteitseisen voldoet. Een sloperij met drie sterren is ook altijd lid van STIBA. Zij geven zekerheid over de herkomst van onderdelen en auto’s, maar geven ook een classificatie aan de onderdelen.